Fiskeferien 2008

Har vært på 4 dagers fiskeferie i Ringsaker-fjellet sammen med broder’n og John B. Hadde base i hytta på Ljøsheim, for kald nordavind satte en stopper for våre planer om teltliv i Øyer-fjellet. Her er en kort oppsummering av fisket:

Dag 1:
Vi kom opp til hytta mandag. Tok en tur til Øyungen som ligger på ca. 900 moh. Her hadde ikke sommeren fått skikkelig tak ennå, og det var lite liv i fisken. Endte opp med en fisk på mark, ellers var det helt dødt. Vi bestemte oss derfor for å ta turen ned i Åstdalen, nærmere bestemt Nedre Svartbekktjern. Her var det betydelig mer liv i fisken, og vi endte opp med å ta med noen ok fisker hjem.

IMG_3114 IMG_3111
Vi frøs fort ned fra Øyungen Kun en fisk på mark fra Øyungen
IMG_3116 IMG_3125
Bedre vær ved Nedre Svartbekktjern Og litt bedre fiskebett enn på høyfjellet

Dag 2:
Uten å ta mye lærdom av dag 1, satte vi atter kursen høyt til fjells. Godbakktjernet var målet for dagen, et vann John B har tilbrakt mye tid opp gjennom årene. Jeg og JM var førstereisgutter til dette vannet. Vannet ligger på omtrent samme høyde som Øyungen, så også her var det for tidlig for de store insektsklekkingene. Må nok ha en uke eller to til før det setter i gang. Nordavinden var bitende kald, og fisken glimret med sitt fravær. Det tok ikke mange timene før vi igjen satte kursen ned igjen til Nedre Svartbekktjern. Her var fisken i bra slag, så vi endte opp med 10-12 fisker som ble med hjem til fryseren.

IMG_3131 IMG_3136
Godbakktjernet Uten mat og drikke…
IMG_3143 IMG_3145
Kveldens fangst fra Nedre Svartbekktjern Sløying av fisk

Dag 3:
Dag 3 startet vi i Åsta med fluestanga. Artig å få trent litt kasteteknikk igjen, men det store fiskebettet uteble. Endte opp med noen småfisker som fikk svømme videre. Vi satte derfor atter en gang kurs for Nedre Svartbekktjern. Da vi kom dit, stilnet den kalde nordavinden som hadde blåst de siste dagene. Vannet lå blankt som et speil… i stedet for å satse på flue og dupp (som ofte gir dårlig resultat når det er vindstille) satte jeg på en 7 grams svart spesial fra Sølvkroken. Det ble en suksess. 11 fisker dro jeg på land, hvor av 6 ble med hjem. Vannet kokte til tider av vakende fisk. Jeg fisket sluken helt i overflata og fisken tok ofte rett etter at sluken traff vannflata. Det var sinnsykt gøy!

IMG_3138 IMG_3150
Fint ved Svartbekktjernet Bra fangst med slukstanga

Dag 4:
John dro hjem onsdag kveld, så jeg og broder’n tok en kort kveldstur til nedre Svartbekktjern. Vannet var ikke til å kjenne igjen fra kvelden før. Det var nesten ikke et vak å se, og uansett hva jeg prøvde av utstyr var det ikke noe napp. Broder’n dro riktignok opp 4 fisker, og fikk bygd opp igjen litt selvtillit etter at jeg knuste han i fiske de 3 andre dagene 🙂

IMG_3157 IMG_3162
Mye knott når vinden stilnet… Broder’n som fiskesløyer

Alt i alt var det en knalltur. Til sammen hadde vi 27 fisker med oss hjem (14 av dem var mine), men minst det dobbelte på land.

Reklame
Dette innlegget ble publisert i Fiske, Ringsakerfjellet. Bokmerk permalenken.