Vannvakt og harvefiske

Som medlem av OFA må man av og til stille opp på «vannvakt», dvs. man må drive drikkevannsoppsyn for Vann- og avløpsetaten. Siden vi skulle gå vakt både lørdag og søndag fikk vi låne Petrastua ved Skjærjøen, slik at vi kunne kombinere kjedelige plikter med en hyggeligere fisketur på lørdagskvelden. Det nærmeste fiskevannet som ikke er underlagt drikkevannsrestriksjoner er Store Åklungen, så vi tusla ned dit i det mørket senket seg.

Jeg fant umiddelbart en plass hvor ei bjørk hadde falt ut i vannet. Perfekt skjulested for sulten ørret. Det viste seg å stemme. På andre kastet så jeg ryggen på en ørret i det den slukte markklysa som jeg dro i overflaten. 5-6 sekunder senere strammet jeg opp og fisken satt! Den var på vei inn i bjørkekvistene, så det var bare å kjøre den tøffe linja. Fisken ble bokstavelig talt dratt på land, og det viste seg å være en kraftig plugg. 38 cm og 675 gram. Det gir en k-faktor på ca 1,25. Feit fisk med andre ord.

Etter å ha satt på ny mark gikk jeg tilbake til samme plass. Tre kast senere satt en ny fisk på kroken. Denne var 34 cm og 440 gram. K-faktor på ca. 1,10.

Reklame
Dette innlegget ble publisert i Fiske, Nordmarka og merket med . Bokmerk permalenken.