Trivelig time ved Trollvann

Klokka hadde passert 21 og jeg vurderte en tur ut. Fristelsen ble for stor og jeg kastet meg avgårde. Som så mange ganger før gikk denne korte kveldsturen til Trollvann ved FOD. Vel framme rett før kl. 22 og jeg observerte 2 fiskere på andre siden av vannet. Er forbausende sjelden at man treffer andre fiskere i marka, spesielt på hverdager. Etter å ha rigget stanga bestemte jeg meg derfor for å starte langs myrkanten på vestsida. Det har ofte gitt resultater før og det tok ikke lang tid før første fisk gikk til angrep på marken. Et aggressivt hugg og jeg ga slakk umiddelbart. Sena raste av spolen og jeg lot den få god tid til å vurdere serveringa. Bang – kontant tilslag og overflata ble brutt av en stk forbannet ørret. Den virka ganske fin men 3 sekunder etter var snøret slakt igjen. Dette fenomenet har jeg opplevd mange ganger i Trollvann – du kan gi fisken nesten ubegrenset tid til å sluke agnet, men allikevel spytter de det ut så fort du strammer opp.

Deretter gikk det en god stund før det skjedde noe. Jeg registrerte at de på andre sida dro minst en fisk, men for min egen del trodde jeg at det skulle bli med det ene nappet. Begynte derfor å planlegge retretten, men som vanlig må man jo bare ta «ett kast til». En meter fra myrtorva var det en fisk som forsiktig nappa borti. Opp med spolen og ingenting skjedde. Der forsvant den også tenkte jeg og stramma til. Kontant kom svaret og fisken hadde beveget seg inn under myra. Jeg halte den fram igjen og opp på myra kom en trinn 370-grammer. OK tenkte jeg, jeg må vel fortsatt komme meg hjem. Men jeg kan jo fiske meg tilbake til utgangspunktet… som tenkt så gjort. Ikke lenge etter slo det på fisk igjen. Den forsvant like fort. Nedenfor «bålplassen» hogg enda en fisk. Lot den få 10 sekunder før jeg stramma opp og det var liv i andre enden. 265 gram veide den. Basert på fargen på fisken kan det se ut som den er av årets utsett, men jeg er usikker på om det ble satt ut noen såpass store fisker så jeg konkluderer ikke med noe. Uansett hadde den slukt kroken og blødde fra gjellene så det var bare å knerte den. Oppildnet av suksessen måtte jeg ta «ett kast til» her også og helt inne i myrkanten kom kveldens mest forsiktige «take». Sena raste av og jeg strammet opp. Det ble en fin slutt på kvelden med en hunnfisk på 440 gram.

Trollvann-time

Dette innlegget ble publisert i Østmarka, Fiske og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar