Over og ut?

Har vært dårlig med oppdateringer her det siste året. Har ikke hatt motivasjon eller lyst til å legge ut noe og jeg tviler på at det blir noe særlig flere innlegg med det første.

Det betyr ikke at jeg har sluttet å fiske, snarere tvert i mot. Her er en fin ørret jeg fikk i Katnosa i starten av juni. Ble tatt på markdrag fra kano rett utafor Katnosa gård. Det er vel en passende siste (???) oppdatering på denne sida.

Fish on!!!!

Publisert i Fiske, Nordmarka | Merket med , | Legg igjen en kommentar

Østmarka naturreservat

Noen bilder fra en tur i pinsehelga. Reservatet i Østmarka er utrolig flott!

20150522_132111 20150522_132147 20150522_163109 20150522_163141 IMG_0965 20150523_154502 20150523_160438 20150523_170657 20150523_171737 2015-05-23 16.16.28 HDR

Publisert i Østmarka, Skog og mark | Merket med , , | Legg igjen en kommentar

Nøklevann asså….

Tok en avspaseringsdag i går og tok turen til Nøklevann sammen med Henrik. St. Hans aften forløp uten så mye som et napp. Vi fisket til ca. 01.30 på natta og bestemte oss da for å legge inn årene og satse på nytt dagen etter. Som sagt så gjort og det gikk bare 15 min. før det hylte i snella til Henrik. Vi skjønte fort at det var noe stort i andre enden og etter ca. 5 min. håvet vi inn en smellfeit ørret på 3,4 kg!!!

Turen var jo mer enn reddet men Henrik fulgte opp med ytterligere en ørret på 650 gram og en gjedde på ca. 2 kg.

Nøklevann leverer varene!

Video av storfangsten:

20150623_214018 20150624_120834

Utsetting av fisk

Da var det på tide å supplere vannene i Østmarka med litt fisk igjen. I år skal OFA’s anlegg i Sørkedalen oppgraderes og moderniseres så absolutt alt av fisk de har skal settes ut (totalt ca. 70.000). Vi fikk en del flere fisk en det vi pleier å få, men alle var 1-åringer så det vil gå noen år før de er «fiskbare». Vil tippe snittstørrelsen på de ligger på drøyt 10 cm. De er friske og fine og fulle av fart og tåler transporten langt bedre enn større fisker. I våre vann ved Grønmo passer de fint inn og har få fiender å frykte siden de fleste av vannene er rene ørretvann.

20150519_174142 20150519_175537

Sesongstart 2015

Har blitt et par turer i nærområdet etter at isen slapp i midten av april. Fisket har ikke vært det helt store ennå, men et par stykker har nå kommet på land. Første tur gikk til Rundvann med harvestanga. Det resulterte i årets første fisk i åpent vann, en trinn liten sak på 470 gram. Den andre turen gikk til Store Trollvann. Hadde ett hogg rett etter jeg startet å fiske, deretter var det helt dødt til like før jeg gikk hjem. En veldig sprek fight resulterte i en 400-grammer på myra.

Nå blir det et lite opphold i fisket pga. en utenlandstur. Neste tur blir med kano innover Losby-vassdraget i pinsen. Da satser vi på store fangster og en strålende tur.

Vil for øvrig oppfordre alle til å kjøpe OFA’s sesongkort. Pengene går uavkortet til å opprettholde det fantastiske fisketilbudet i Oslomarka. Fiskekort kan kjøpes i utvalgte sportsbutikker i Oslo eller på nett via disse lenkene;

20150422_205927 20150422_224947

Publisert i Østmarka, Fiske | Merket med , , , , | Legg igjen en kommentar

Røyefiske på Elvann

En skal ikke nekte for at vinterne nå for tiden er litt mer ustabile værmessig enn hva som var tilfellet før. Forrige vinter rakk jeg aldri komme meg ut på fisketur mens isen var trygg. Denne høsten har også vært mild og våt og det gikk et godt stykke ut i desember før det ble trygt å ferdes på islagte vann. I romjula ble det imidlertid en mulighet og turen gikk til Elvann for å fiske røye. Var på isen kl 07.15 for å få med oss morrabettet, men det måtte dagslys til før første fisk hogg på blinken. Det var Henrik som først fikk fisk, en fin blankrøye på ca. 400 gram. Han rakk å miste en til før jeg hadde kontakt med fisk. Nok en røye kom på isen, samme størrelse som Henrik sin. Det ble en dag hvor det var langt mellom hvert hogg. Vi var 6-7 mann på isen og jeg tror det ble tatt ca. en fisk pr. mann i løpet av hele dagen. Det største og mest kjente røyevarpet på Elvann var totalt perforert av hull, så det manglet ikke på innsatsen i hvert fall. Klokka passerte akkurat 14 da Henrik mista ei fin røye i det den skulle heises opp på isen. Da bestemte vi oss for å pakke sammen sakene og tusle hjemover.

Morgenstemning på ElvannStandard Elvann-røye

Publisert i Fiske, Nordmarka | Merket med , , , , | Legg igjen en kommentar

Fiskebett på Nøklevann – igjen

Oppildnet av de siste turene til Nøklevann var det på tide å prøve igjen. Ble en kort kveldstur i går og det ga et hyggelig resultat. 2,5 timers fiske resulterte i 4 ørreter mellom 4- og 600 gram. I tillegg mistet jeg to. Catch and release ble praktisert denne gangen. Filmet hele greia og har redigert det ned til ca. 12 minutters film:

Nydelig kveld på Nøklevann

Publisert i Østmarka, Fiske | Merket med | Legg igjen en kommentar

Video av storfisken

Her er et videoklipp av landingen av storfisken fra Nøklevann. Filmet med GoPro Hero3+. Hadde kameraet på hodet så vinkelen på kameraet var ikke helt optimal fant jeg ut da jeg så filmen. Men det gir i hvert fall et inntrykk… Skal justere kameraet til neste storfisk 🙂

Publisert i Østmarka, Fiske | Merket med | Legg igjen en kommentar

Endelig!!!!

Har fisket i Østmarka i mange år nå, men har inntil nå enda hatt tilgode å bryte den magiske kilosgrensa for ørret. Det er mange vann i marka som huser fisk av det kaliberet men å få tak i de har vist seg å være utfordrende for noen av oss. Skal man ha stor fisk så er Nøklevann og kano et bra utgangspunkt. Der settes det ut årlig ca. 500 3-årige ørreter fra OFA’s anlegg i Sørkedalen. Noen av disse slår fort over på fiskediett og blir riktig så store. Som kjent blir man stor og sterk av å spise fisk!

Badetemperaturen er på vei nedover og fisken begynner å bli mer aktiv igjen enn det som har vært tilfelle tidligere i sommer. Hadde allikevel ikke «kjempetrua» da jeg la fra land ved Rustadsaga i går kveld, men håpet er alltid der om at noe stort skal bite på. Resepten var som før; dorging med markdrag. Det var lite aktivitet i vannet tidlig på kvelden og jeg hadde padlet i nesten 2 timer før det bet på. Jeg holder stanga under konstant oppsikt når jeg dorger og la merke til litt forsiktig napping i det jeg nærmet meg høyspentkablene som krysser Nøklevann ved Haraholmen. Jeg tok tak i stanga og gjorde tilslag. Lite respons… en liten abbor var min første tanke og begynte å sveive inn. Kjente snart at det var noe tyngre i enden av snøret, men den gjorde ingen utras og fulgte pent og pyntelig med inn til kanoen. Det var først inne ved ripa jeg så at vi snakket om en fisk over gjennomsnittet. Den oppførte seg fortsatt relativt pent og gjorde bare et par små forsøk på å stikke av før jeg klarte å fange den med håven. YESS!! Jeg konstaterte fort at her sprakk min tidligere Østmarka-pers på 920 gram. Hadde ikke vekta med, men vel hjemme igjen ble den målt til 1585 gram og 52 cm lang. Det gir en K-faktor på 1,12 noe som kan sies å være en fisk i svært godt hold.

Jeg fisket litt til etter dette, men var i grunnen fornøyd med dagen. Det var veldig mye småfisk i overflaten i det mørket begynte å senke seg så det er mulig man burde holdt på litt til…

Nøklevannsørret

The GoPro-Hero

Høstsesongen i gang

Sommeren 2014 har gått med til alt annet enn fisking. Stabile temperaturer på rundt 30 varmegrader og badevann som gjør noen og en hver matt har også gjort at fiske i Østmarka har vært helt uaktuelt. Så når nettene blir mørkere og temperaturen faller i august så er det deilig å atter en gang komme seg ut i marka på fisketur. Høstsesongens første tur gikk til Svartkulp ved Grønmo. Var en del aktivitet i vannet, men det ga null resultat for mitt vedkommende. Hadde to slag på marken og det var det.

20140816_212614 20140817_002342 20140816_205545

Publisert i Østmarka, Fiske | Merket med , , , | Legg igjen en kommentar

Fiskebett på Nøklevann

For en gangs skyld traff jeg skikkelig fiskebett på Nøklevann. Hadde ikke fuktet markdraget mer enn ca. 5 minutter før første fisk bet på. 230 gram ørret lå snart i båten. Så tok det ca. 10 minutter til så hogg fisk nummer 2. Denne var litt større, 370 gram. Begge disse ble tatt ved Kattisa. Hadde et hogg til også rett etterpå, men den forsvant med en gang. Deretter tok jeg turen nordover. Utenfor «skvalpeskjæret» hogg det på nytt. Denne gangen var det en 200-grams abbor som hadde slukt marken. Det gikk ganske smått oppover videre, så jeg bestemte meg for å ikke padle hele vannet. I sørenden av Haraholmen snudde jeg derfor kanoen hjemover igjen. Padlet litt på kryss og tvers og i «smalsundet» hogg det skikkelig i stanga. Kikka bakover og så en noe større ørret sprette himmehøyt til værs. Jeg hogg tak i stanga og gjorde tilslag. Kjente at den var «pen» da den gjorde mye mer motstand enn de første jeg fikk. Inne ved kanoen spratt den en meter til værs igjen, men den havnet straks i håven. Se for øvrig Youtube-filmen hvor det hele er foreviget med mitt GoPro-kamera.

Ørret og abbor GoPro-selfie Beastmaster i solnedgang

Et slips fra Nøklevann

Nøklevann er et vann jeg har slitt med. Mange forsøk både sommer og vinter har så langt kun resultert i småabbor. Det har sikkert mye med timing å gjøre og jeg har vel heller ikke satset så mye der i mai/juni som gjerne er beste tida for ørretfiske i marka. Så lørdag kveld tok jeg kanoen på taket og bestemte meg for å gjøre et nytt forsøk. Kort fortalt; det var mer liv denne kvelden enn hva jeg har opplevd på alle andre turer til sammen. Dorga med både markdrag og wobbler, men det var markdraget som ga resultater. To hogg, en fisk som slapp unna helt inne ved kanoen og til slutt lyktes det endelig å få en ørret i håven. Etter lengden å dømme burde fisken veid godt over halvkiloen, men det var et tynt «slips» som kun strakk vekta til drøyt 400 gram. Uansett, min første Nøklevannsørret er historie!

20140607_233802

Kanotur i Losbyvassdraget

Ble en 4-dagers kanotur innover Losbyvassdraget ifm. langhelga som var. Endte opp ved Tappenbergvann hvor vi fisket både natt og dag. Ble en del ørret på land/i kanoen, ca. 25 i tallet fordelt på 3 mann. Vekta lå stort sett mellom 300 og 650 gram. Alle fisker ble tatt enten på harving eller på markdrag. Flott tur i fantastisk vær til kanskje det flotteste området Østmarka har å by på.

20140528_202511 20140528_204753 20140528_205252 20140529_083252 20140529_083334 20140529_183904 20140530_190549 20140531_021508 20140601_131254

Trivelig time ved Trollvann

Klokka hadde passert 21 og jeg vurderte en tur ut. Fristelsen ble for stor og jeg kastet meg avgårde. Som så mange ganger før gikk denne korte kveldsturen til Trollvann ved FOD. Vel framme rett før kl. 22 og jeg observerte 2 fiskere på andre siden av vannet. Er forbausende sjelden at man treffer andre fiskere i marka, spesielt på hverdager. Etter å ha rigget stanga bestemte jeg meg derfor for å starte langs myrkanten på vestsida. Det har ofte gitt resultater før og det tok ikke lang tid før første fisk gikk til angrep på marken. Et aggressivt hugg og jeg ga slakk umiddelbart. Sena raste av spolen og jeg lot den få god tid til å vurdere serveringa. Bang – kontant tilslag og overflata ble brutt av en stk forbannet ørret. Den virka ganske fin men 3 sekunder etter var snøret slakt igjen. Dette fenomenet har jeg opplevd mange ganger i Trollvann – du kan gi fisken nesten ubegrenset tid til å sluke agnet, men allikevel spytter de det ut så fort du strammer opp.

Deretter gikk det en god stund før det skjedde noe. Jeg registrerte at de på andre sida dro minst en fisk, men for min egen del trodde jeg at det skulle bli med det ene nappet. Begynte derfor å planlegge retretten, men som vanlig må man jo bare ta «ett kast til». En meter fra myrtorva var det en fisk som forsiktig nappa borti. Opp med spolen og ingenting skjedde. Der forsvant den også tenkte jeg og stramma til. Kontant kom svaret og fisken hadde beveget seg inn under myra. Jeg halte den fram igjen og opp på myra kom en trinn 370-grammer. OK tenkte jeg, jeg må vel fortsatt komme meg hjem. Men jeg kan jo fiske meg tilbake til utgangspunktet… som tenkt så gjort. Ikke lenge etter slo det på fisk igjen. Den forsvant like fort. Nedenfor «bålplassen» hogg enda en fisk. Lot den få 10 sekunder før jeg stramma opp og det var liv i andre enden. 265 gram veide den. Basert på fargen på fisken kan det se ut som den er av årets utsett, men jeg er usikker på om det ble satt ut noen såpass store fisker så jeg konkluderer ikke med noe. Uansett hadde den slukt kroken og blødde fra gjellene så det var bare å knerte den. Oppildnet av suksessen måtte jeg ta «ett kast til» her også og helt inne i myrkanten kom kveldens mest forsiktige «take». Sena raste av og jeg strammet opp. Det ble en fin slutt på kvelden med en hunnfisk på 440 gram.

Trollvann-time

Publisert i Østmarka, Fiske | Merket med , , , | Legg igjen en kommentar

Utsetting av fisk i Østmarka 2014

Da har OFA startet årets supplering av ørret til en del vann i Østmarka. I år som i fjor og årene før der startet jeg med Askevann ved Sandbakken. Ca 20 2-årige ørreter ble satt ut.

20140430_19093720140430_190942

Det blir litt tid til å nyte naturen når en er ute på tur også.

20140430_19341720140430_19410920140430_201232

Og når en først er ute i marka må man jo fiske litt også. Tok denne i Trollvann ved FOD litt utpå kvelden.